onsdag 11 januari 2012

Nikke har bara inte förstått

Jag läste nyss detta inlägg hos Nikke Lindqvist. Ett inlägg som helt saknar substans och var syfte endast verkar vara vinna några billiga poäng, detta då Nikke tycks vara någon självutnämnd expert på området. Vad vi alla bör komma ihåg, och ni som inköpare bör komma ihåg. Nu får jag det förvisso att låta lite som en kukmätartävling, men jag har aldrig sett Nikke faktiskt visa några som helst resultat - själv tycker jag det hade varit väldigt intressant att läsa blogginlägg om vad han gjort istället för sådant här trams. Senaste två åren har jag bara läst inlägg om vad andra inte bör göra och att SD skulle vara Sveriges undergång. Men jag får väl vara ärlig, skulle jag också kunna valt att bara snacka skit i två år och samtidigt fakturera för det hade jag också gjort det.

Här var en konversation som utspela sig mellan @JesperAstrom och @nikkelin. Vilket jag tycker visar lite på min poäng.


Eller den här t ex. från @AlfaMagnus



Men om vi återgår till #gatenikkeunni så tycker jag inte reaktionerna var speciellt "löjeväckande" som Nikke uttryckte det. Det Nikke helt missar i sin analys är att Unni Drougge inte bara angriper några få, utan hela branschen. Bara för att det finns några riktigt usla snickare så är inte hela branschen en cancersmittad maffiafamilj som snickrar upp mögelskadade brädor på snädden.

I krönikan som ni hittar här kan vi kan plocka ut citat som.
Poängen med Google är att få rättvisa och relevanta sökresultat. Därför pågår ett krig mellan seo och Google. Google förfinar algoritmerna för att känna igen länkfarmarna medan de senare försöker lura Google 
Vad är då rättvisa och relevanta sökresultat? Vad båda missar med sina analyser är att ingen vill betala för ett sökresultat som inte är relevant för dem, eftersom det förmodligen inte är lönsamt. Pokerstars kommer inte köpa länkar för att synas på Körtelfeber. Vad de däremot gör är att köpa länkar för att synas på Poker. Menar ni på att detta är en irrelevant sökfras för Pokerstars? Och att deras placering är irrelevant och oförtjänt?

Eller är det att Jesper 19 som jobbar två år nere på Malta tar er så dyrbara tid när ni tvunget måste läsa mailet där han ber om att få köpa en länk? Ett tips är att helt skippa lägga 8 timmar på ett skriva en krönika om det och istället läsa på lite om kognitiva biaser vilket förhoppningsvis kan hjälpa er i era beslut.

Sökmotoroptimering handlar alltså om att fuska sig fram till en bättre plats i kön. Det vill såklart inte seo-konsulterna erkänna. De vill inbilla oss att de gör nytta. Men liksom cancercellen infiltrerar kringliggande vävnad och livnär sig på den, stjäl sökmotoroptimeringen tid och energi från Google och andra nätoperatörer som ständigt måste utveckla nya spamfilter och algoritmer.
Nej för bäst vore väl om några SEO-konsulter inte fanns alls och man lät Google försöka skapa en algoritm som försökte ge det bästa och mest relevanta sökresultaten? Själv tycker jag det är ganska självklart att vi seo-konsulter underlättar för Google att skapa relevanta och bra sökresultat. Men det tycks varken Nikke eller Unni har förstått varför.

Samtidigt kan Googles utveckling av algoritmerna drabba oskyldiga, vilket inträffade för ett bilföretag när Google såg ett seo-beteende. Bilföretaget hamnade längre ner i sökresultaten.
Det här vet jag inte vad det handlar om. Vad hon dock får det att framstå som är att hon själv avgör bättre vad som är relevant än vad google gör. Vilket kanske kan vara sant i detta fallet. Själv tror jag det bara är en påhittad anekdot för att visa en poäng. Men jag ställer mig frågande: Vad är poängen!?

Sedan avslutar vi med att citera Nikke:

Och det är ju just detta som i mångt och mycket är min invändning mot all SEO som utgår från länkhandel. Jag har alltså svårt att uppröras särskilt mycket över Unni Drougges krönika. Unnis krönika handlar, som jag ser det, inte om sökmotorptimering i sig, utan om undervegetationen i SEO-branschen. Och det är klart, jag jobbar inte med poker och betting och jag har aldrig arbetat med att sälja länkar. Jag och mina kollegor på Carnaby tycker, tillsammans med ytterst få andra representanter för SEO-branschen, att bra SEO börjar med att göra en riktigt bra sajt, med bra innehåll, bra struktur, på en bra teknisk lösning.
Att han helt missuppfattat krönikan och hur den uppenbarligen också tycks tolkas behöver inte diskuteras. Men hans syn på SEO? Jag köper att det är sätt att arbeta på för flera aktörer. Men när ett Hotell i Göteborg ringer och vill öka sin synlighet i det organiska resultatet på en sökfras som t ex. Hotell Göteborg? Vad gör du då?

Risk Management


Häng med mig från början då jag börjar bygga upp ett helt eget nätverk. Tanken är att få det att se så naturligt ut som möjligt, men många unika domäner spritt på ett antal olika IP-nummer och typer av webbplatser.

Till mitt förfogande har jag idag en SEO-hosting leverantör samt även ett antal olika webbhotellskonton. Tanken bakom nätverket är att det skall vara robust och stå emot de flesta tänkbara åtgärder Google kan tänkas göra. En vis person sa en gång "Att krocka med en bergsvägg tio gånger i 10km/h är mycket mycket bättre än att krocka med bergsvägg en gång i 100km/h". Samma tänk går även att applicera på olika sorters investeringar och inkomster - i detta fall mina affiliate inkomster.

Idag består nästan 80% av inkomster ifrån sajter kopplade till booking.com, detta medför såklart extrema risker för så kallad black swan events. Problemet här är att många försöker bedöma risker, för att saker skall ske och vad som kommer kunna att ske. Problemet är att vi vet inte vad och det går inte heller att simulera vilket jag tycker Taleb förklarar väldigt bra i sina böcker men även här.

Så en fråga till er läsare från mig är, hur arbetar ni med risk management inom era webbplatser?

Välkommen!

Välkommen till min blogg. Tidigare har jag valt att vara relativt anonym av olika skäl, skäl som jag inte tänker nämna inom de närmsta tio åren!

Vem är jag då? Jo jag är en kille på 25 år som försörjer sig på affiliate webbplatser. De mesta utav mina inkomster kommer ifrån webbplatser som är inriktade på hotell bokningar och jag har lyckats bygga upp ett ganska stort nätverk med webbplatser på omkring 150st. Jag har även ett antal webbplatser inriktade på hasardspel (Casino, Betting & Poker) som jag just nu håller på att bygga upp.

På den här bloggen kommer ni kunna följa min vardag och kanske även få ett och annat lite tips!