onsdag 11 januari 2012

Nikke har bara inte förstått

Jag läste nyss detta inlägg hos Nikke Lindqvist. Ett inlägg som helt saknar substans och var syfte endast verkar vara vinna några billiga poäng, detta då Nikke tycks vara någon självutnämnd expert på området. Vad vi alla bör komma ihåg, och ni som inköpare bör komma ihåg. Nu får jag det förvisso att låta lite som en kukmätartävling, men jag har aldrig sett Nikke faktiskt visa några som helst resultat - själv tycker jag det hade varit väldigt intressant att läsa blogginlägg om vad han gjort istället för sådant här trams. Senaste två åren har jag bara läst inlägg om vad andra inte bör göra och att SD skulle vara Sveriges undergång. Men jag får väl vara ärlig, skulle jag också kunna valt att bara snacka skit i två år och samtidigt fakturera för det hade jag också gjort det.

Här var en konversation som utspela sig mellan @JesperAstrom och @nikkelin. Vilket jag tycker visar lite på min poäng.


Eller den här t ex. från @AlfaMagnus



Men om vi återgår till #gatenikkeunni så tycker jag inte reaktionerna var speciellt "löjeväckande" som Nikke uttryckte det. Det Nikke helt missar i sin analys är att Unni Drougge inte bara angriper några få, utan hela branschen. Bara för att det finns några riktigt usla snickare så är inte hela branschen en cancersmittad maffiafamilj som snickrar upp mögelskadade brädor på snädden.

I krönikan som ni hittar här kan vi kan plocka ut citat som.
Poängen med Google är att få rättvisa och relevanta sökresultat. Därför pågår ett krig mellan seo och Google. Google förfinar algoritmerna för att känna igen länkfarmarna medan de senare försöker lura Google 
Vad är då rättvisa och relevanta sökresultat? Vad båda missar med sina analyser är att ingen vill betala för ett sökresultat som inte är relevant för dem, eftersom det förmodligen inte är lönsamt. Pokerstars kommer inte köpa länkar för att synas på Körtelfeber. Vad de däremot gör är att köpa länkar för att synas på Poker. Menar ni på att detta är en irrelevant sökfras för Pokerstars? Och att deras placering är irrelevant och oförtjänt?

Eller är det att Jesper 19 som jobbar två år nere på Malta tar er så dyrbara tid när ni tvunget måste läsa mailet där han ber om att få köpa en länk? Ett tips är att helt skippa lägga 8 timmar på ett skriva en krönika om det och istället läsa på lite om kognitiva biaser vilket förhoppningsvis kan hjälpa er i era beslut.

Sökmotoroptimering handlar alltså om att fuska sig fram till en bättre plats i kön. Det vill såklart inte seo-konsulterna erkänna. De vill inbilla oss att de gör nytta. Men liksom cancercellen infiltrerar kringliggande vävnad och livnär sig på den, stjäl sökmotoroptimeringen tid och energi från Google och andra nätoperatörer som ständigt måste utveckla nya spamfilter och algoritmer.
Nej för bäst vore väl om några SEO-konsulter inte fanns alls och man lät Google försöka skapa en algoritm som försökte ge det bästa och mest relevanta sökresultaten? Själv tycker jag det är ganska självklart att vi seo-konsulter underlättar för Google att skapa relevanta och bra sökresultat. Men det tycks varken Nikke eller Unni har förstått varför.

Samtidigt kan Googles utveckling av algoritmerna drabba oskyldiga, vilket inträffade för ett bilföretag när Google såg ett seo-beteende. Bilföretaget hamnade längre ner i sökresultaten.
Det här vet jag inte vad det handlar om. Vad hon dock får det att framstå som är att hon själv avgör bättre vad som är relevant än vad google gör. Vilket kanske kan vara sant i detta fallet. Själv tror jag det bara är en påhittad anekdot för att visa en poäng. Men jag ställer mig frågande: Vad är poängen!?

Sedan avslutar vi med att citera Nikke:

Och det är ju just detta som i mångt och mycket är min invändning mot all SEO som utgår från länkhandel. Jag har alltså svårt att uppröras särskilt mycket över Unni Drougges krönika. Unnis krönika handlar, som jag ser det, inte om sökmotorptimering i sig, utan om undervegetationen i SEO-branschen. Och det är klart, jag jobbar inte med poker och betting och jag har aldrig arbetat med att sälja länkar. Jag och mina kollegor på Carnaby tycker, tillsammans med ytterst få andra representanter för SEO-branschen, att bra SEO börjar med att göra en riktigt bra sajt, med bra innehåll, bra struktur, på en bra teknisk lösning.
Att han helt missuppfattat krönikan och hur den uppenbarligen också tycks tolkas behöver inte diskuteras. Men hans syn på SEO? Jag köper att det är sätt att arbeta på för flera aktörer. Men när ett Hotell i Göteborg ringer och vill öka sin synlighet i det organiska resultatet på en sökfras som t ex. Hotell Göteborg? Vad gör du då?

6 kommentarer:

  1. Man kan ju inte undgå att kommentera din kommentar.

    "Nej för bäst vore väl om några SEO-konsulter inte fanns alls och man lät Google försöka skapa en algoritm som försökte ge det bästa och mest relevanta sökresultaten. Själv tycker jag det är ganska självklart att vi seo-konsulter underlättar för Google att skapa relevanta och bra sökresultat."

    SEO-folket försöker ju anpassa webbsidorna till Google:s algoritm och inte tvärtom.
    Du kan ju inte påstå att den stora delen av MFA-sidor som även du verkar hålla på med tillför alltför stor värde till besökaren. Ofta finns de bara till för sökmotorna så en besökare som söker på något hamnar på ens MFA-sida och sedan är målet att få denne att gå genom reklamlänk till nästa sida och man tjänar pengar.

    Räcker ju med att läsa ditt tidigare blogginlägg:
    "Häng med mig från början då jag börjar bygga upp ett helt eget nätverk. Tanken är att få det att se så naturligt ut som möjligt, men många unika domäner spritt på ett antal olika IP-nummer och typer av webbplatser."

    Det ter sig solklart att du försöker lura Google och övriga sökmotorer genom att dels bygga upp eget nätverk, du sprider ut sidorna på olika ip-nät osv.
    Utan att ha sett just dina sidor så brukar MFA-sidorna länka till varandra och de länkarna finns till för sökmotorerna och inte för att tillföra mervärde till besökaren.

    Eller varför ska du annars sprida ut dina sidor på hndratals domäner och dessutom med olika IP, vad skulle fördelen vara förutom att försöka lura sökmotorer och få dina sidor att ranka högre?

    SvaraRadera
  2. Google har sökmotorn, dvs. google styr agendan för hur du, hur jag och hur Kalle bör optimera sin webbplats för att synas. Om ingen, absolut ingen brydde sig om att sökmotoroptimera sin webbplats, skulle Google ha jätteproblem med indexera och förstå vad de flesta webbplatser handlar om.

    Jag har nog aldrig riktigt jobbat med MFA sidor på det sättet, jag tar emot ca 3000 mail i veckan ifrån mina webbplatser, där besökarna har frågor om de olika hotellen till detta har jag då två heltidsanställda som sitter och svarar på frågor. Jag är ganska övertygad om att mitt nätverk med sidor medför mer till besökarna än de flesta sidor du hittar på webben.

    För den delen är jag ganska säker på att Google anpassar sin algoritm till hur SEO-folket ter sig.

    SvaraRadera
  3. Jag har inte missuppfattat ett dugg. Jag råkar känna Unni, och jag har diskuterat den allmänna synen på SEO-konsulter som försöker få henne att länka till det ena och det andra, tidigare med henne. Unni är en fantastisk skribent, med vass penna och hon vet hur man vässar en text så att den lever vidare länge.

    Hotellet i Göteborg skulle jag hjälpa på samma sätt som jag har hjälpt andra hotell, dvs genom att se till att deras sajt faktiskt, i allt, signalerar att den vill synas just vid olika sökningar i hela ordområdet kring hotell och Göteborg. Hittills har jag aldrig stött på en sajt som har klarat av att både vara tekniskt tydliga med detta, ha en struktur som klarar av att signalera vilka sidor som ska synas på olika sökbegrepp, och som faktiskt har en tillräckligt bra och intressant, och såpass unik sajt att de är värda några äkta länkar.

    Om hotellet är ett riktigt lopphotell, utan någon som helst USP, och som dessutom är dyrare än andra hotell och dessutom inte klarar av att hålla nivån på sin service, ja då kanske hotellet inte ens är värt en sökplacering på sökfrasen hotell Göteborg? Om det däremot är ett superhotell, med fina rum, som är lysande i sin service, så är jag rätt övertygade om att de också mäktar med att få det att lysa igenom på sin sajt. Att de klarar av att göra en sajt som både i tillräckligt hög grad signalerar för Google vad de olika sidorna ska synas på, och dessutom kan vara tillräckligt unika för att lyckas fånga upp egna länkar.

    Alla de kunder som jag har tagit över från SEO-byråer som inte över huvud taget har brytt sig om sajten, utan bara börjat kasta länkar på den, placerar sig med fel sidor på fel sökbegrepp, är svåra att få att konvertera sina sökresultat. Dessutom är det ofta bara 5-6 sidor som rankar på någonting överhuvudtaget även för sajter som har hundratusentals potentiella sökbegrepp. Allt för att det har varit länkbyggare som har skött SEOn till sajten.

    SEO måste börja med onpage och onsite. Den måste stärka sajten och göra den så bra som möjligt. Först därefter är det läge att över huvud taget börja fundera på länkarna.

    SvaraRadera
  4. Jag postar en kommentar som jag skrev till dig på G+ även här:

    Vad är det du tycker att Nikke inte har förstått?

    Jag kommenterar inte hans roll i förhållande till Unni Drougges artikel vilket jag inte bryr mig så mycket om :) Däremot vill jag kommentera det du säger om seo-metodik.

    Ditt exempel på hur man bör jobba med seo i slutet av din post visar hur stora skillnader det är på olika aktörer i branschen. Nikke jobbar på vår byrå och jag vet att "hans syn på seo" fungerar väldigt bra, framför allt för stora företag med komplex informationsmassa. Jag skulle gärna träffa dig och visa dig hur många cases som helst :)

    Det exempel du visar sist i posten är ett exempel. På en typ av företag som iofs inte har så komplex information. Om en kund ber om att få hjälp med att hamna högt i sökningar på frasen "hotell Göteborg", så kan man som konsult välja att nöja sig med att lösa det. Och då förstår vi nog alla att länkar kan driva upp just denna enskilda fras.

    Men kärnan är att det är dålig konsulting att stanna där i leveransen. Nikke är inne på detta i sin kommentar. Det handlar om att visa för kunden att synlighet på en enskild fras har väldigt liten betydelse i förhållande till den affärspotential som finns i att skapa en bred synlighet inom hela det område man verkar. Att göra sig synlig inom ett stort antal fraser, en del med högre sökvolym, ett stort antal med mindre. Frasen "hotell Göteborg" kommer sannolikt vara den som enskilt driver flest besök till det aktuella caset. Men i förhållande till den totala potentiella volymen så kommer den att stå för en liten del av besöksantalet. Denna longtail-struktur kommer du aldrig att nå med artificiella länkar. Detta utesluter självklart inte att man trycker upp enskilda ord och fraser i serpen med länkar. Men det har vi av etiska skäl valt bort i vår leverans. Däremot skapar vi processer för hur företag genom sitt agerande på nätet kan generera naturliga länkar. Så att det finns värde i att ha länkar har vi inte skilda åsikter om.

    Då kräver det att man arbetar med analyser av beteenden, förstår företagets affärer och arbetar med kommunikationen och inte minst både den kommunikativa och tekniska strukturen och kvaliteten på sajten (för synlighet men självklart lika mycket eller mer även för sälj/konvertering vilket är en annan del av vår leverans som vi inte diskuterar här).

    Detta liknar i strukturen väldigt mycket den planning man gör på en varumärkesbyrå för att förstå marknad, kunder och vilken position ett företag bör välja vid en ompositionering av varumärket. Och konsultinsatsen är ungefär lika omfattande, med marknadsanalyser, workshops med ledningsgrupp, marknadsavdelning och enskilda befattningshavare i organisationen + den tekniska delen och internt arbete. Och självklart med en helt annan budget som det lilla företaget inte klarar av.

    Men jag vill förtydliga dessa skillnader när man diskuterar vilken metod som är den "rätta", om man ska länka eller jobba onsite. "Alla" tenderar att stirra på uppgiften att driva upp ett ord eller en handfull fraser i uppdraget, vilket i min värld som sagt inte är hela uppgiften när man arbetar med seo för större organisationer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Avsändarlänkarna som fanns att välja på var inte relevanta så jag lägger min G+länk här https://plus.google.com/102684065024655793792/about för att inte verka anonym :)

      Radera
  5. Debatten verkar har spritt sig till många olika forum. Här verkar den ha stannat av. Jag har följt delar av den på Twitter, olika bloggar och LinkedIn. Känns som om LinkedIn är det ställe där debatten har börjat bli mer nyanserad.

    Jag tycker att det är ett problem att kunder inte är insatta i hur synlighet åstadkoms och att de därför inte vet hur de ska utvärdera och ställa krav på olika aktörer. Att sökoptimera egna sajter och vara medveten om vad alla val innebär och vad olika val kan få för eventuella följder är en sak. Att jobba med etablerade varumärken, stora organisationer och personer som inte är insatta i branschens olika metoder är en annan sak. Ett annat ansvar.

    Till skillnad från andra branscher så ingår inte sökoptimering i någon branschorganisation, det finns inget branschorgan som utvärderar företag och ställer krav på sina medlemmar och därmed ingen standard för företag att följa.

    De flesta småföretagare har svårt att hinna sätta sig in i alla delar i en verksamhet, att bli bäst på att sköta redovisningen, marknadsföringen, webbplatsen och öka sin synlighet på nätet och samtidigt vara i framkant inom alla områden och följa regler, normer och förändringar samtidigt som kärnverksamheten ska rulla på och helst utvecklas och förbättras är nästintill omöjligt. Men det är tyvärr inte bara små företag som har det här problemet. Som marknadskommunikatör har jag varit på flera medelstora och stora företag som inte har satt sig in i förutsättningarna för att synas på nätet. Den kunskap de har kommer sällan från nätdiskussioner, utan från mer traditionella kommunikationsvägar.

    SvaraRadera