onsdag 11 januari 2012

Risk Management


Häng med mig från början då jag börjar bygga upp ett helt eget nätverk. Tanken är att få det att se så naturligt ut som möjligt, men många unika domäner spritt på ett antal olika IP-nummer och typer av webbplatser.

Till mitt förfogande har jag idag en SEO-hosting leverantör samt även ett antal olika webbhotellskonton. Tanken bakom nätverket är att det skall vara robust och stå emot de flesta tänkbara åtgärder Google kan tänkas göra. En vis person sa en gång "Att krocka med en bergsvägg tio gånger i 10km/h är mycket mycket bättre än att krocka med bergsvägg en gång i 100km/h". Samma tänk går även att applicera på olika sorters investeringar och inkomster - i detta fall mina affiliate inkomster.

Idag består nästan 80% av inkomster ifrån sajter kopplade till booking.com, detta medför såklart extrema risker för så kallad black swan events. Problemet här är att många försöker bedöma risker, för att saker skall ske och vad som kommer kunna att ske. Problemet är att vi vet inte vad och det går inte heller att simulera vilket jag tycker Taleb förklarar väldigt bra i sina böcker men även här.

Så en fråga till er läsare från mig är, hur arbetar ni med risk management inom era webbplatser?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar